Projekbeskrivelse

Kunde: Brønderslev Kommune

Bosætning    /    Digital kampagne

Bosætning og god karma

Skjult kamera, masser af kage og en ordentlig velkomst til nye borgere. Det er nogle af elementerne i kampagnen “Velkommen til”, som sætter fokus på at tage godt i mod tilflyttere i Brønderslev Kommune. 

I Brønderslev Kommune arbejder man aktivt for at tiltrække nye borgere og opretholde den positive befolkningstilvækst. Kommunen er nemlig en af de eneste nordjyske kommuner, som oplever vækst.

“Velkommen til” kampagnen står på skuldrene af en række primært digitale bosætningskampagner, som gennem de seneste år har givet Brønderslev Kommune et positivt momentum. Indsatsen indledtes med kampagnen “Hjemme i Brønderslev”, hvor borgere fortalte om deres hverdag i kommunen. Efterfølgende sagde kommunen “Kom nu hjem” til fraflyttede borgere. I det seneste skud på stammen af bosætningskampagner for Brønderslev Kommune sørger vi for, at nye borgere får en ordentlig velkomst.

Kampagnen “Velkommen til” er vidtrækkende og indeholder både outdoor, online annoncering og masser af content til bl.a. facebook og Instagram. I centrum står en række videoer optaget med skjult kamera, hvor nye borgere tages imod af venner, naboer, familie og en borgmester.

Kampagnen er baseret på en overordnet filosofi om, at en god velkomst giver god karma. Og at god karma tiltrækker nye borgere. Samtidig er kampagnens koncept funderet i reelle beretninger fra tilflyttere, som fortæller at kommunens borgere er ekstraordinært venlige ved nytilflyttede.

Kære Maria og Jakob – Velkommen til Dronninglund

Filmen med Maria og Jakob, som blev inviteret på masser af kage, har gået sin sejrsgang på facebook og har opnået stor viral effekt. På blot fem dage har filmen haft en rækkevidde på 1.5 mio mennesker og er vist mere end 1.1 mio gange.

Spredningen er startet organisk og understøttet af et mindre annonceringsbudget. Med mere end 2.500 delinger, 15.000 likes og 2.400 kommentarer har filmen formået at sprede god karma, masser af grin og har sat dagsordenen for bosætning i Danmark.

Filmen følges op senere på efteråret af flere film samt en række understøttende initiativer.

4 hurtige

Lancering:
Efterår 2015

Opgave:
Bosætningskampagne

Projektleder:
Charlotte Stougaard

Kreativ:
Mikael Espensen

Kan du li’ vores arbejde?

Lad os lave noget sammen!

Kontakt os i dag