3 stærke om…

I foråret blev krisekommunikation et hverdagsord og et fuldtidsjob. Stort set ingen kom udenom. Derfor blev det håndteret på lige så mange forskellige måder, som der findes erhverv. Det har gjort os nysgerrige. For hvad gjorde vi i Nordjylland? Det lader vi tre dygtige direktører fortælle om lige her. 

…turisme med Mark Bering / Direktør for HimmerLand


Krisekommunikation i HimmerLand 

Vi har prøvet at tilpasse os og lave nogle tiltag, der blev talt om. Drive-in-koncert, drive-in-bio, take away. Det var sjovt at lave, og vi blev omtalt. Og nu er vores feriehuse udlejet hele sommerferien.

Midt i nedlukningen stod vi foran en stor rebranding. Den skubbede vi ca. tre uger frem, da vi så, at Danmark begyndte at lukke op. Vi kunne fortælle, at vi investerer og satser på fremtiden, selvom alt så trist ud. Det var en klar strategi at komme med en positiv nyhed midt i alt det triste.

Nu skal Nordjylland skille sig ud som destination

Nordjylland har lækre strande, badekultur, hoteller. Men det finder du mange steder. Vi skal skille os ud på god service og de lidt gamle dyder. Når gæsterne er på hotel eller restaurant, så skal vi være gode værter. Både over for vores egne turister og endagsturisterne. 

Sådan får vi danskerne tilbage næste år

Hvis vi kan få dem til at føle sig hjemme, så kommer de igen. Også selvom de kan rejse ud til hele verden. Det er det koncept, vi arbejder ud fra hos HimmerLand. Vi vil være et af nordens bedste steder inden for service.

…handel med Tonny Thorup / Erhvervsdirektør for BusinessAalborg  

Da detail gik online 

Et stykke tid var detailhandlen helt død. Der var ingen kunder. Skulle man have omsætning, skulle man gå digitalt. Kreativiteten var virkelig til stede. Nogle har f.eks. lavet whiskysmagning online, så man kunne følge med på et webinar. Andre har omstillet produktion til at lave værnemidler. Heldigvis er butikkerne hurtigt fyldt op igen. Folk har haft et opsparet behov for at se og mærke et liv og købe nogle sko. 

I en lokal verden 

Vi har set en lokal bølge, som vi også har opfordret til med vores kampagne WeShareAalborg. Mange steder i det nordjyske er det gået op for folk, at hvis man ikke handler i butikken rundt om hjørnet, så er den der pludselig ikke længere. Vi har fundet ud af, hvor sårbare vi er i en global kontekst.

Nordjyderne har kampgejst 

Jeg håber og tror på, vi har genåbnet en del af erhvervslivet nu. Jobmæssigt er vi slået tilbage og har mistet ca. 3-4 års jobskabelse. Nu skal vi kæmpe med ALT, vi har lært. Der kommer masser af konsekvenser, som vi ikke kan overskue endnu. Men når jeg ser, hvordan folk kæmper for deres livsværk, bliver jeg fyldt med ærefrygt og stolthed.

…uddannelse med Jakob Ryttersgaard / Direktør for Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune

Intern kommunikation skulle rydde op 

Hverdagen for alle skoler ændrede sig drastisk fra en dag til en anden. En tæt intern kommunikation var essentiel. Derfor sendte vi én mail med nye informationer ud om dagen. Hver dag var setuppet det samme. Det var enormt vigtigt, at det skulle være genkendeligt og nemt at læse, så skoleledere fik overblik og tryghed i situationen. 

Fællesskab findes på SoMe

Som borger og forældre kunne man nemt blive usikker midt i det hele. Derfor brugte vi sociale medier meget. Vi tog fat i det helt nære og så hverdagen gennem børnenes, forældrenes og pædagogernes øjne. Hvordan er det at være sendt hjem fra skole? Hvordan er det at arbejde et andet sted? Vi brugte det også til at sige, at vi gør det godt. Den jordnære fortælling stod som supplement til den faglige information. 

Det tager vi med os fra krisen 

Krisen har gjort mange ting usikre. Men vi har fået blik for nye gode arbejdsgange. F.eks. hvor gode vi kan være til at arbejde effektivt og kvalitativt. Det har været enormt positivt på en baggrund, der var meget usikker. Nu er det en ny hverdag. 

Vi kan ikke være andet end enige. For selvom det hele ændrede sig fra en dag til en anden, er vi stolte af, hvordan vores landsdel har klaret det. Det har været weltklasse. Det har bragt os tættere sammen i bussen. I overført betydning forstås. Og så vil vi gerne gøre, hvad vi kan, for at alle føler sig hjemme i Nordjylland.